V pondělí 24. února se tým Amnesty International vydal v rámci projektu Fair Play na Základní školu Palachova v Ústí nad Labem. Tam se pod jeho vedením uskutečnil projektový den s Živou knihovnou a také mediálním workshopem, který absolvovali žáci sedmých tříd.
V pondělí 24. února se tým Amnesty International vydal v rámci projektu Fair Play na Základní školu Palachova v Ústí nad Labem. Tam se pod jeho vedením uskutečnil projektový den s Živou knihovnou a také mediálním workshopem, který absolvovali žáci sedmých tříd. Živá knihovnaŽivá knihovna je jedním z hlavních lákadel projektu Fair Play. Nejedná o klasickou knihovnu. Studenti si zde mohou půjčovat na rozdíl od klasických knih skutečné osoby se zajímavou životní zkušeností. Cílem Amnesty International je umožnit žákům konfrontaci jejich strachů, předsudků a stereotypů prostřednictvím rozhovorů s živými knihami, kteří jsou příslušníky různých českých menšin. Mezi hlavní protagonisty projektu patří mimo živých knih a čtenářů (žáci) samozřejmě i knihovníci, tedy osoby, které mají na starost bezproblémové fungování knihovny, asistují čtenářům při výběru knih a monitorují hladký průběh čtení. Tentokrát byly živé knihy čtyři. Ivan Dmitročenko, původem z Běloruska, který opustil svou zemi před necelým rokem. Vítězslav Slíva, jemuž se už odmalička líbí kluci, studuje na Karlově univerzitě a je spoluzakladatelem občanského sdružení Charlie zaměřujícího se na LGBTI jedince (zkratka označující lesby (L), gaye (G), bisexuální (B), transsexuální (T) a intersexuální (I) osoby). Jozef Miker, původem Rom, který pochází z východního Slovenska, bojuje za lidská práva a podílí se na blokádách pochodů neonacistů. Poslední živou knihou byla Pham Minh Tra (Anežka) s vietnamskými kořeny, která studuje práva na Univerzitě Karlově a už na střední škole se podílela na vzniku místní skupiny Amnesty International v Chotěboři. Žáci ZŠ Palachova nebyli ostýchaví, byli k živým knihám velice otevření a nebáli se ptát téměř na cokoli. Zajímalo je, jak se knihy staví například ke kritickým poznámkám na jejich původ nebo sexualitu, jaká je jejich minulost, co prožili, čím se živí a jaký je jejich osobní život.
Mediální workshopBěhem probíhající Živé knihovny se konala druhá část projektového dne, a sice mediální workshop. Hlavní myšlenkou takového workshopu je ukázat studentům neobjektivitu zpravodajství a nebezpečí manipulace skrze sdělovací prostředky a naučit je, jak kriticky přistupovat k médiím. Na konci workshopu se studenti věnují vlastní mediální produkci - tvoří své vlastní mediální výstupy ve formách jako je např. komiks, plakát, video anketa, reportáž, rozhovor a podobně. Sami si tak vyzkouší, jak takový výstup do médií vytvořit.Ve video anketě se žáci například ptali svých kamarádů, jak se jim projektový den s Amnesty International líbil, jak je zaujala Živá knihovna a zda by se s knihami chtěli ještě někdy potkat. Výsledek byl velmi pozitivní. Rozhovory byly pro ně zajímavé, přáli by si i delší. Většina také odpověděla, že jim projekt umožnil se setkat s lidmi, se kterými by se za normálních okolností nepotkali a rozhodně by se s nimi chtěli znovu setkat. Projektový den byl zakončen závěrečným setkáním všech jeho aktérů - žáků, lektorů a knih. Odměnou lidem z Amnesty International i živým knihám byl hlasitý potlesk a následný zájem studentů o vyfocení se s knihami. Probuzení takového nadšení, zvědavosti a otevřenosti považujeme za velký úspěch.
Karolína Pláničková, stážistka Amnesty International