© Amnesty International
Lidská práva pomáháme dostat do výuky i během pandemie. Učitelé jsou za to vděční, říká Martina Neradová z Amnesty
Článek
Vzdělávání Česká republika publikován 22.3.2021
Rozhovor s Martinou Neradovou, členkou týmu lidskoprávního vzdělávání v české Amnesty.
Kdy vzniklo oddělení lidskoprávního vzdělávání české Amnesty a čím se zabývá?
Česká pobočka Amnesty se lidskoprávnímu vzdělávání věnuje od roku 2007. Od začátku pracujeme jak s osvědčenými metodikami a postupy v rámci mezinárodního hnutí Amnesty, tak sami připravujeme české příručky a manuály, které našim učitelům usnadňují zavádění lidských práv do výuky. Ty se týkají jak témat, tak i vyučovacích metod. Nabízíme workshopy pro studenty na témata jako je svoboda projevu, diskriminace a další. Od loňského roku také nabízíme několik webových kurzů a tématických e-learningů...
...to mě zajímá. Jak jste se vypořádali se zavřenými školami a pandemií? Dařilo se fungovat lidskoprávnímu vzdělávání i v čase panedemie a lockdownu?
Ze začátku nás to ochromilo a zaskočilo jako všechny, ale jak se zavřely školy tak jsme hned začali plánovat co dál, jak dostat do škol lidskoprávní témata i v době, kdy tam fyzicky nemůžeme a také jsme začali testovat online workshopy. První živá knihovna v online verzi se tak uskutečnila již loni na začátku dubna a po prázdninách jsme začali s online workshopy už ve velkém. Lidskoprávní vzdělávání hraje v každé zdravé demokratické společnosti důležitou roli. S tím je spojeno i aktivní občanství, ke kterému se mladé snažíme vést. O tom, že lidská práva u nás byla v minulosti drasticky porušována a v řadě zemí se to děje dodnes by měl mít každý mladý člověk alespoň základní povědomí. Demokracie ani dodržování základních práv lidí nejsou automatické věci – je třeba si jich hledět, chránit a ideálně také posilovat. Je důležité o tom mluvit a nadále motivovat k tomu, abychom byli angažovaná a aktivní společnost. Proto běžně chodíme s našimi dobrovolníky lektorovat lidskoprávní workshopy do škol a nevzdali jsme to ani teď – tyto workshopy umíme přenést do onlinu a těší se stejné oblibě, jako když jsme je pořádali fyzicky. Snažíme se mladé lidi pobídnout ke kritickému myšlení a k tomu aby automaticky a nekriticky nepřebírali informace a názory od druhých nebo z internetu. Na workshopech podporujeme kritické myšlení i různé názory a jejich výměnu, nikomu neříkáme, co si má o čem myslet.
Co tedy pro školy nabízíte teď?
Workshop „Uprchlictví a lidská práva“, kde si studenti mimo jiné hrou pomocí rolí vyzkouší zjednodušený azylový proces a dozví se více o jednotlivých pravidlech, která fungují pro všechny a nebo o rozdílech mezi uprchlíkem a migrantem. Druhou online aktivitou je Živá knihovna LIVE, při níž se studenti setkají se zástupci různých menšin žijících u nás. Ať už je to gay, handicapovaný člověk, nebo příslušník etnické menšiny – všechny tyto tzv. živé knížky jsou vyškolení dobrovolníci, kteří chtějí bořit stereotypy a předsudky ve společnosti a otevřeně mluví o sobě a svém životě, aby osvětlili často stigmatizované věci. Máme třeba i živou knihu která zažila znásilnění apod. Studenti jsou po setkání s podobnými lidmi často plní dojmů, protože většina z nich se do té doby s nikým podobným neměla možnost potkat, natož promluvit.
"Živá knihovna ONLINE je pro žáky a studenty zajímavým zpestřením stále stejné a už dlouhotrvající distanční výuky. Online podoba programu nijak neubírá jeho atraktivitě, prožitek účastníků je možná ještě intenzivnější. Doporučuji. Jedná se o unikátní možnost setkat se alespoň virtuálně s lidmi se zajímavým příběhem a blíže se seznámit se svými předsudky. Mí žáci si dokonce sami vyžádali workshop po určité době zopakovat!"
Kristýna Matějíčková, učitelka ZŠ Archa
Jak dlouhý je takový online workshop? Jak to studenti zvládají?
Ten o uprchlictví je na 2 hodiny, které však velmi rychle utečou, protože je postavený na aktivitách. Chystáme i krátký online workshop Úvod do lidských práv na 45 minut. Živá knihovna je z podstaty delší, protože studenti se po úvodní části rozdělí do malých skupinek a každá skupinka si pak 2 krát 20 minut “čte“ jednu ze živých knížek. Trvá to dohromady 3,5 hodiny, ale máme přestávky a navíc - po Živé knihovně studenti pravidelně zmiňují, že by chtěli číst ještě i další živé knížky a litují, že nebylo více času. Myslím, že naše mnohaletá praxe s workshopy na školách nám velmi pomáhá je připravit tak, aby byly zpestřením výuky, což je v době online výuky o to víc důležitější. Navíc je velkou výhodou, že si paní učitelka nebo pan učitel alespoň chviličku odpočine, protože několikahodinová dennodenní online výuka není žádný med pro obě strany.
Jak si Vás může učitel pozvat do výuky?
Úplně jednoduše - na našem webu najde celou nabídku našich vzdělávacích aktivit, vybere si workshop a napíše mi objednávku na můj e-mail martina.neradova@amnesty.cz společně s počtem studentů, pro které budeme workshop realizovat. Termín se řeší minimálně 3 týdny předem, protože záleží na vytíženosti našich dobrovolníků a dobrovolnic, které s workshopy pomáhají. Díky nim totiž také mohou být zcela zdarma.
Jaké lidskoprávní aktivity a nástroje krom workshopů nabízíte?
Máme také online kurzy. Je to například ŽIVÁ KNIHOVNA ONLINE, která se věnuje otázkám diskriminace, nenávisti a opět pracuje s osobními příběhy a osudy menšin u nás. Dá se absolvovat vcelku nebo rozdělit na jednotlivé části - jelikož obsahuje různé kvízy, videa a aktivity, může se zapojit kdokoliv. Všechny ty příběhy jsou podle reálných životů našich živých knih. Pro pedagogy jsme k tomu připravili i metodiku, kde se dozví jak s jednotlivými tématy pracovat v hodinách (Romové, uprchlíci, LGBTI+). Největší vzdělávací platforma pro veřejnost je ale naše Amnesty Academy, která funguje také jako appka do telefonů, takže si kurz může každý udělat třeba v čekárně u zubaře nebo na návštěvě u tchýně. Je tam kurz Úvod do lidských práv v češtině, kde se člověk dozví o nejzákladnějších lidských právech, co je a co není jejich porušení a jak se sám může zapojit do jejich ochrany. Dále jsou v Academy desítky kurzů o lidskoprávních tématech v angličtině, francouzštině, španělštině a v dalších jazycích.
Máte pro učitele ještě i další metodiky?
Určitě ano, pro učitele máme pestrou paletu metodik - například příručku lidská práva ve výuce, kterou si od nás mohou vyžádat fyzicky, nebo ji každý najde v učitelské sekci na našem webu. Je tematicky rozdělena dle kapitol Všeobecné deklarace lidských práv (například trest smrti, právo na vzdělání, zákaz mučení, apod.) a stačí si jen vybrat. Další zajímavou metodikou při práci s tématy menšin, stereotypů a diskriminace ve výuce je Živá knihovna v komixech. V neposlední řadě bych zmínila příručku Chci to řešit. Ta je vhodná pro učitele, kteří se u žáků nebo svých kolegů setkají s nesnášenlivostí, rasismem nebo třeba homofobií. Dále také nabízíme výstavy, filmy a spoustu dalšího. Kompletní nabídku i to, jak si nás objednat, najde každý na našich stránkách.
Děkuji za rozhovor a držím palce, ať se tobě i kolegům dál daří dostávat důležitá témata do škol.
Díky za zájem. Za sebe a myslím, že i za kolegy a kolegyně mohu slíbit, že na tom budeme určitě dál intenzivně pracovat.
Aktuální petice
Ano přijetí dětských uprchlíků do Česka
Zapojte se do naší FOTOVZKAZOVÉ AKCE a napište ministrovi vnitra, proč by měla ČR přijmout dětské uprchlíky z řeckých táborů. Napíšu vzkaz ministrovi
Aktuální počet podpisů: 463
Další zprávy
© Przemysław Stefaniak/Amnesty International