Nový výzkum Amnesty z 21 zemí odhaluje, že napříč kontinentem lze pozorovat systematické uplatňování represivních zákonů, používání zbytečné nebo nadměrné síly, svévolné zatýkání a stíhání, neoprávněná nebo diskriminační omezení a stále častější používání invazivních sledovacích technologií s cílem zabránit občanům, aby veřejně vyjádřili nesouhlas.
„Zpráva Amnesty vykresluje hluboce znepokojivý obraz celoevropského útoku proti právu na protest. Po celém kontinentu úřady očerňují, omezují, odrazují a nezákonně trestají lidi, kteří chtějí pokojně protestovat,“
- Agnès Callamard, generální tajemnice Amnesty International
„Pokojný protest hrál v historii klíčovou roli při dosažení mnoha práv a svobod, které dnes považujeme za samozřejmé. Přesto v současnosti po celé Evropě represivní zákony a politiky v kombinaci s neoprávněnými praktikami a zneužíváním sledovacích technologií vytvářejí toxické prostředí, které představuje vážnou hrozbu pro budoucnost práva na shromažďování a účastníky protestů. Bylo by znepokojivé tento vývoj vidět v rámci jedné země. Ale sledovat, jak se represivní opatření šíří celým kontinentem, je naprosto děsivé“, doplnila Callamard.
Policejní dohled, beztrestnost a masové sledování
Zpráva poukazuje na rozsáhlé použití nepřiměřené a/nebo zbytečné síly ze strany policie, včetně použití neletálních zbraní. Nahlášené incidenty vedly k vážným a někdy trvalým zraněním protestujících. Zranění zahrnovala například zlomené kosti nebo zuby
(Francie, Německo, Řecko, Itálie), ztrátu ruky (Francie), ztrátu varlete (Španělsko) a vykloubení kosti, poškození očí a vážné poranění hlavy (Španělsko). V některých zemích použití síly dosáhlo úrovně mučení nebo jiného špatného zacházení a v Belgii, Finsku, Francii, Německu, Itálii, Polsku, Slovinsku, Srbsku a Švýcarsku byla nadměrná síla použita policií dokonce i proti dětem.
Výzkum odhalil případy beztrestnosti nebo nedostatku odpovědnosti policie v mnoha zemích, včetně Rakouska, Belgie, Francie, Řecka, Německa, Itálie, Portugalska, Srbska, Slovinska, Španělska, Švýcarska, Turecka a Spojeného království.
Státy stále více využívají moderní technologie a různé sledovací nástroje k cílenému a masovému sledování protestujících. Monitorování jejich aktivit státním orgánům umožňuje shromažďovat, analyzovat a ukládat data o sledovaných osobách. Několik států začalo protestující hlídat i prostřednictvím různých zákonů. Státy ovšem nezavedly odpovídající ochranná opatření, a data sledovaných osob tak mohou být zneužita.
V Evropě došlo také k výraznému nárůstu používání technologií, které umožňují rozpoznávání obličeje. Tuto technologii v současnosti používají donucovací orgány v 11 zemích a dalších šest států plánuje její zavedení. Využití technologie rozpoznávání obličeje k identifikaci protestujících je masovým sledováním a žádná ochranná opatření nemohou zabránit škodám, které může způsobit. Amnesty International státy vyzývá k úplnému zákazu této technologie.
Démonizace protestů a jejich účastníků
Zpráva poukazuje na znepokojivý trend stigmatizace a delegitimizace protestů a protestujících ze strany úřadů. Vládní představitelé v 21 zemích využívají v souvislosti s protestujícími nepřátelskou rétoriku. Označují je například za „teroristy“, „zločince“, „cizí agenty“, „anarchisty“ a „extremisty“. Tato negativní rétorika má ospravedlnit zavádění stále restriktivnějších zákonů proti demonstrujícím.
Pokojná shromáždění, na nichž občané vyjadřují svůj nesouhlas s vládou, bývají stále častěji vykreslovány jako hrozba pro veřejný pořádek a/nebo národní bezpečnost.
Úřady díky tomu mají falešnou záminku pro zavádění různých omezení a obcházení mezinárodních závazků v oblasti lidských práv.
Démonizující rétoriku vysoce postavení političtí činitelé využívali zejména v souvislosti s protesty, které se konaly s cílem vyjádřit solidaritu obyvatelům Palestiny.
Například britský ministr vnitra tyto demonstrace označil za „pochody nenávisti“, britský premiér je pak přejmenoval na „vládu davu“. Ve Slovinsku tehdejší premiér v roce 2021 řekl protestujícím, aby se „vrátili domů, odkud přišli“, a v roce 2023 tamější úřady vyzvaly sledující na Twitteru (X), aby pořizovali fotografie protestujících, protože by mohli být „teroristi“.
V Německu, Itálii, Španělsku a Turecku pak úřady nejen označovaly klimatické aktivisty jako „ekoteroristy“ nebo „zločince“, ale také proti nim cíleně využívaly protiteroristické předpisy a zákony týkajících se boje proti organizovanému zločinu a ochrany národní bezpečnosti.
Zákony proti protestům a jejich kriminalizace
Státy napříč evropským kontinentem porušují své mezinárodní právní závazky respektovat, chránit a usnadňovat pokojná shromáždění, odstraňovat překážky jejich konání a vyvarovat se neoprávněných zásahů do práva na pokojné shromáždění.
Ačkoli všech 21 zemí zkoumaných ve zprávě ratifikovalo klíčové lidskoprávní nástroje chránící právo na pokojné shromáždění, mnohé z nich neimplementovaly mezinárodní a regionální ustanovení do domácího práva. To – spolu s přijímáním represivních nových zákonů, plošných omezení a utiskujících požadavků – vytváří pro protesty stále nepřátelštější prostředí.
V posledních letech vlády evropských států na protesty uvalily plošná omezení. Zpráva Amnesty International ukazuje, že důvody, které úřady pro tato omezení uváděly, byly často neopodstatněné. V souvislosti s potlačením práva na protest se vlády odvolávaly na nutnost ochránit „národní bezpečnost“ a zachovat „veřejný pořádek“.
Tyto argumenty byly k zamezení konání protestů v nedávných měsících napříč kontinentem použity i v souvislosti s pokojnými shromážděními, jejichž cílem bylo vyjádřit solidaritu obyvatelům Palestiny. Zamezení těmto pokojným protestům odporuje zásadám zákonnosti, nezbytnosti a přiměřenosti a zároveň posiluje rasové předsudky a stereotypy. V několika zkoumaných zemích byly protesty vyjadřující solidaritu Palestincům terčem úřadů kvůli užívání určitých hesel a symbolů. Demonstranti, kteří se na shromážděních se zakázanými hesly nebo symboly objevili, byli často násilně napadáni policií.
V mnoha zkoumaných státech jsou organizátoři protestů povinni úřady informovat o tom, že mají v plánu taková shromáždění uspořádat. V případě nesplnění této povinnosti čelí správním a/nebo trestním postihům.
Oznamovací povinnost je zásahem do lidských práv a státy ji často využívají způsobem, který podle mezinárodních norem není ospravedlnitelný. O povolení k pořádání demonstrace jsou organizátoři demonstrací nuceni žádat ve 4 zemích– Belgii, Lucembursku, Švédsku a Švýcarsku.
Nesplnění povinnosti předem oznámit protest (nebo nepodání žádosti o jeho povolení) bylo několikrát použito k označení shromáždění za „nezákonné“, což úřadům následně umožnilo nařídit jeho rozpuštění, zatčení účastníků a uvalení trestních sankcí na organizátory a účastníky demonstrace.
V některých zemích jsou organizátoři během konání akce ze zákona povinni nejen udržovat pořádek a bezpečnost, ale také plně hradit nebo alespoň přispět na náklady spojené s veřejnými službami (čištění ulic, kontrolu bezpečnosti a poskytování pohotovostních služeb). Zároveň mohou být odpovědní za chování všech účastníků shromáždění a ručí, že uhradí případné náklady spojené s chováním demonstrantů.
V 8 zemích dále na určitých místech protesty nebudou nikdy povoleny. Jedná se o
okolí vládních budov, parlamentu a dalších veřejných budov. Čtyři země uvalily plošné zákazy v určitých časových obdobích a několik zemí zavedlo omezení související s „obsahem“ protestů. Ti, kdo tato pravidla poruší, budou postihnuti administrativními a trestními sankcemi.
Cílení na občanskou neposlušnost
Přestože je pokojná občanská neposlušnost – úmyslné porušování zákona z důvodu svědomí – chráněna právem na pokojné shromažďování, státy ji stále častěji označují za „ohrožení“ veřejného pořádku a/nebo národní bezpečnosti a reagují na ni stále tvrdšími opatřeními. Mezi ta patří například zbytečné rozhánění protestů ze strany policie, použití nepřiměřené síly, zatýkání na základě zákonů, jejichž znění není jasné, přísná trestní obvinění a sankce, jež zahrnují i tresty odnětí svobody.
V Německu, Itálii a Spojeném království existují preventivní ustanovení, která umožňují zakázat lidem vstup na určitá místa nebo se účastnit určitých budoucích aktivit – a v některých případech je dokonce i zadržet – aby se zabránilo jejich účasti na pokojných shromážděních.
Zmrazující efekt a diskriminace
Nahodilé masové sledování, tvrdá policejní opatření, zatěžující předpisy a riziko trestních sankcí vyvolávají strach a odrazují občany od účasti na pokojných shromážděních.
Tento "zmrazující efekt" neúměrně dopadá na lidi z rasových a marginalizovaných skupin, kteří jsou již nyní ze strany státních úředníků vystaveni vyššímu riziku násilí, nerovnosti, rasové a jiné diskriminace. Těmto osobám je kladena řada překážek k účasti na pokojných shromážděních, a proto jsou častěji vystaveni omezením a represím.
V několika zemích ovlivnila (vnímaná) identita organizátorů a účastníků protestů, stejně jako důvody, kvůli kterým se mobilizují, podobu omezení, která úřady zavedly. Zdá se, že mnoho zemí rozlišuje mezi různými protestními hnutími, skupinami a důvody zcela diskriminačním způsobem. Například omezení uvalená na protesty organizované rasově orientovanými skupinami, LGBTI osobami a migranty, žadateli o azyl nebo uprchlíky či na protesty organizované v solidaritě s nimi byla odůvodněna závěry založenými na rasových a genderových stereotypech, které jsou projevem institucionálního rasismu, homofobie, transfobie a dalších forem diskriminace.
V Německu byly demonstrace plánované na oslavu palestinské Nakby v Berlíně v letech 2022 a 2023 preventivně zakázány na základě diskriminačních stereotypů o očekávaných účastnících, které policie charakterizovala jako osoby „náchylné k násilí“. V Polsku a v Turecku zažívají LGBTI osoby již řadu let zvýšenou míru diskriminace i obtěžování ze strany úřadů.
„Právu na protest v Evropě hrozí smrt tisíci řezy, přičemž lidé, kteří vyjdou do ulic, čelí lavině stále větších represí, trestním sankcím, násilí ze strany státu, diskriminaci a všudypřítomnému dohledu. Navzdory těmto útokům však lidé stále protestují, aby si nejen zachovali svá těžce vybojovaná práva, ale také, aby si zajistili práva nová,“
-Catrinel Motoc, vedoucí kampaně v evropské regionální kanceláři Amnesty International
„Namísto omezování pokojných protestů a trestání těch, kteří vyjdou do ulic, musí státy v celé Evropě zcela přehodnotit svůj přístup. Protesty by měly být spíše usnadňovány, než zakazovány a represivní síť přijatých zákonů musí být reformována tak, aby byla v souladu s mezinárodními závazky v oblasti lidských práv“, dodala.
Pozadí
Zkoumanými zeměmi jsou Rakousko, Belgie, Česko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Srbsko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko a Spojené království.
Projekt je součástí celosvětové kampaně Amnesty International
Protect the Protest, jejímž cílem je obhajovat právo na protest po celém světě.