Lidskoprávní organizace Amnesty International vítá postoj ministra pro lidská práva k problematice rovného přístupu ke vzdělávání v ČR. Naopak je zklamaná negativními postoji ministra školství Marcela Chládka, který popírá existenci problému.
Ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier, se kterým se Amnesty delegace vedená generálním tajemníkem Salilem Shettym v Praze setkala, uznává, že problém v ČR existuje a je podle něj nutné situaci řešit. Jeho resort chce mít do konce roku hotovou analýzu segregovaných škol a navrhne opatření, která by situaci řešila.
V situaci, kdy ČR na porušování antidiskriminační legislativy upozornila i Evropská komise, jsou tak protikladná vyjádření představitelů vlády kontraproduktivní pro zlepšení situace, kterou Amnesty International popisuje. Organizace proto apeluje na předsedu vlády, aby sjednotil postoje
zodpovědných ministrů a zajistil odstranění nezákonného stavu.
Ministr školství mimo jiné bez jediného fundovaného čísla nebo argumentu zpochybnil relevanci ročního pečlivého a systematického výzkumu Amnesty International. Předsudečně se vyjadřoval o generálním tajemníkovi Amnesty Salilu Shettym i romských rodinách. Výroky, které zazněly, jsou přesně ty, kvůli kterým vznikla potřeba situaci v Česku zkoumat, a které rozhodně nepřísluší nikomu, natož ministrovi vlády civilizované evropské země. V neposlední řadě svými výroky zpochybnil dříve deklarované záměry vlády situaci diskriminace romských dětí v českém školství řešit.
Reakce ministra Chládka na výzkum Amnesty International a na situaci Romů v českém školství způsobuje pochybnosti o tom, zda česká vláda skutečně vnímá situaci jako problematickou, a zda myslí upřímně dříve deklarované záměry tento stav řešit. Tyto výroky jsou podle Amnesty o to závažnější v době, kdy česká vláda řeší soudní řízení ze strany Evropské komise pro porušení evropských antidiskriminačních právních předpisů a snaží se komisi přesvědčit o tom, že problém řeší a hodlá řešit.
Amnesty International proto doufá a věří, že záměry resortu lidských práv a Úřadu vlády převáží nad negativními, neopodstatněnými a urážlivými postoji ministra školství a problematika nerovného přístupu ke vzdělání v České republice se stane opravdu prioritou.