pouzijte-tlacitko-sdilet.gif

Má mylné informace, kritizují Zemanovy výroky ve Sněmovně zastánci inkluze

Prezident Miloš Zeman ve středu ve Sněmovně kritizoval inkluzi, tedy společné vzdělávání žáků se speciálními potřebami, kvůli vysokým nákladům. Mimo jiné zmínil, že podle metodiky ministerstva školství mají být postižené děti od ostatních odděleny paravanem. Nic takového ale v metodice resortu není.

„V metodických pokynech ministerstva školství k
inkluzi jsem našel větu, že postižené dítě spolu se svým pedagogickým
asistentem má být od ostatních dětí odděleno paravanem. Nemám pocit, že paravan
by byl vhodným nástrojem socializace inkludovaných dětí, hrozí jim naopak
šikana,“ řekl prezident ve Sněmovně.

Jak ale zjistila redakce iDNES.cz, žádná taková věta
se v metodických pokynech ministerstva školství nenachází.

Zeman čerpal nejspíš z Parlamentních listů. Jiří Daněk, bývalý člen
Strany práv občanů, která Zemana otevřeně podporuje, totiž ve článku uvedl, že
se mu o použití paravanu zmínil nejmenovaný speciální pedagog, u kterého byl
na školení. Ten mu prý řekl, že postižené děti
mají nárok na oddělení od ostatních spolužáků paravanem. 

Paravan
je výmysl, shodující se odborníci

Redakce iDNES.cz kontaktovala mluvčího prezidenta
Jiřího Ovčáčka a zeptala se jej na zdroj prezidentových výroků. Mluvčí ovšem na
dotazy neodpověděl.

„O ničem takovém jsem nikdy neslyšel, vím, že paravan
se nachází v katalogu podpůrných opatření, tak měl pan prezident zkreslenou
informaci,“ sdělil předseda Asociace speciálních pedagogů Martin Odehnal. Tedy
pedagog takovou pomůcku může koupit jen v případě, že mu to doporučí poradna,
která rozhoduje o podpůrných opatřeních pro jednotlivé žáky. A o podobném
metodickém opatření neslyšel ani prezident spolku Pedagogická komora Radek
Sárközi.

„Cílem ministerstva školství je takové nastavení
financování společného vzdělávání, aby byla podpůrná opatření co
nejefektivnější. Prvním dílčím krokem k optimalizaci nákladů je novela vyhlášky
27,“ sdělil iDNES.cz ministr školství Robert Plaga. Vyhláška se týká právě
podpůrných opatření.

Podle předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Kláry
Laurenčíkové se paravány používají jen v případech těžší formy autismu. „Ve
speciálních školách mívají děti s autismem oddělená pracovní místa v rámci
systému strukturovaného učení. To je standardní vybavení pro takto postižené
děti. Rozhodně se ale nevyužívá u dětí s jinými druhy postižení. To je stejné
jako kdyby někdo tvrdil, že všichni lidé s postižením nebo chronickým
onemocněním musejí komunikovat pomocí znakového jazyka,“ okomentovala
prezidentova slova.

Otázka
čtyř miliard

Zeman dál kritizoval náklady na inkluzi, které
představují čtyři miliardy korun. „Dovoluji si připomenout, že například krajům
chybí čtyři miliardy korun na opravy silnic druhé a třetí třídy, což je
bezpochyby investiční výdaj. Je inkluze investicí – například investicí do
lidí? Dovolím si o tom pochybovat,“ uvedl ve Sněmovně Zeman. 

„Nemyslím si, že by se měly jakékoliv prostředky na
inkluzi šetřit, ale měly by být využity účelně, šly by využít stokrát
efektivněji. Pokud se do stávajícího systému nalijí další miliardy, zmizí v
kanálu, aniž by čemukoliv prospěly,“ dodal Odehnal.

„Co pan prezident nepřesně označuje za náklady na
inkluzi, jsou ve skutečnosti náklady na všechna podpůrná opatření pro všechny
děti, žáky a studenty s handicapem od mateřských po vyšší odborné školy, a to jak v běžných, tak i
speciálních školách,“ uvedla Laurenčíková. Podle ní se jedná o
částku, která zahrnuje náklady na podpůrná opatření pro děti s postižením jak v
běžných, tak ve speciálních školách.

„Pokud si pan prezident myslí, že je dobré nevidomému
žákovi nezaplatit elektronickou lupu nebo žákovi na vozíku schodolez, aby se
ušetřilo, je to jeho názor, na který má jistě právo. Nicméně civilizované
společnosti podporují své spoluobčany, kteří mají nějaký handicap, zejména pak
zranitelné skupiny, kterými jsou děti a senioři,“ dodala.

Zeman dále zmínil, že ve speciálních třídách či
školách je počet žáků s mentálním postiženým na učitele dvojnásobně nižší než v
normálních třídách.

„Takto paušálně to říci nejde, nicméně počty dětí ve
speciálních školách a třídách jsou nižší, tyto školy dostávají vyšší prostředky
na to, aby mohly fungovat i s menšími počty dětí. V běžných městských školách
jsou počty žáků ve třídě vyšší, v malotřídních školách bývají podobné jako ve
speciálních školách,“ okomentovala Laurenčíková.

Zeman patří k dlouhodobým kritikům inkluze. Její
zavedení považoval za předčasné, v poslední době kritizuje především náklady na
společné vzdělávání.

Zdroj: iDNES.cz

 

Mohlo by Vás zajímat