© Jiri Dolezel

Na jaké vzdělání mají právo romské děti? Minisertsvo školství zveřejnilo nová data

Jak si v současnosti stojí romské děti na poli českého vzdělávání.

V roce 2007
rozhodl Evropský soud pro lidská práva, že nepřiměřené umisťování romských dětí
do zvláštních škol porušuje práva romských dětí na to, aby nebyly
diskriminovány v přístupu ke vzdělání.
Podle soudu bylo romským žákům přisuzováno lehké mentální postižení (LMP)
převážně kvůli jejich etnicitě.  Amnesty International se dlouhodobě zasazuje o
to, aby právo na kvalitní vzdělání měly všechny děti bez ohledu na svou etnickou
či sociální příslušnost. 

V
rámci plnění rozsudku DH vydalo Ministerstvo mládeže, školství a tělovýchovy (MŠMT)
na konci roku 2016 « Zprávu ze zjišťování
kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce
2016/17 ». Cílem bylo odhadnout aktuální počty
romských žáků vzdělávaných v jednotlivých programech základního vzdělávání a
porovnat je se zjištěními ze předešlého školního roku. Sběr těchto dat mělo
poprvé v historii na starosti právě MŠMT.  Nutno dodat, že se jedná o metodu
kvalifikovaných odhadů – tedy sběru poměrně subjektivního, závisejícího do
značné míry na individuálním posouzení daného ředitele/ky či učitele/ky.

O čem vypovídají statistiky: v České republice pořád existují
segregované základní školy

Do zjišťování bylo
zapojeno celkem 4 141 základních škol, z čehož počet základních škol s více než 50% romských
žáků je v České republice celkem 83 (2% všech základních škol) a 12 (0,3%)
základních škol s výhradně romskými žáky (viz tabulka 1). Zapojily se nakonec
všechny základní školy dle rejstříku ZŠ.


© Jiri Dolezel

© Jiri Dolezel

Vzdělávací perspektiva romských žáků

Podle náměstka ministryně
školství Stanislava Štěcha mají romské děti osmkrát větší šanci, že budou
zařazeni do kategorie LMP (lehké mentální postižení), tím pádem jsou vzdělávaní
podle upravených plánů a mají nižší šanci na kvalitní středoškolské nebo
vysokoškolské vzdělání.

Podle
odhadů MŠMT bylo v prvním pololetí školního roku 2016/2017 zjištěho 30,9%
romských žáků zařazených do vzdělávacích programů pro žáky s lehkým mentálním
postižením. Z meziročního srovnání vyplývá, že tento podíl klesl o 4,9%
a od roku 2015 byl zaregistrován pokles o více než polovinu.

Žáci s LMP
jsou vzdělávaní buď v běžných třídách, anebo ve speciálních školách a
samostatných třídách, které jsou pro ně zřízeny. Většina těchto žáků ale stále navštěvuje
speciální školy nebo samostatné třídy. Nicméně počet žáků, kteří jsou
vzdělávaní v běžných třídách (individuálně
integrovaní v běžných třídách)
se
každým rokem zvyšuje. Během posledních deseti let se podíl zvýšil z 3% na 15%.

Ačkoli se
tedy čísla zlepšují, a to zejména v dlouhodobé perspektivě, stále se nemáme
příliš čím chlubit.  Obrovské disproporce
v odhadovaném počtu Romů v celkové populaci ČR a procento malých Romů
diagnostikovaných jako « lehce mentálně postižení » zůstává v odhadovaném
poměru 3 : 30.

Zdroj:

ČOSIV. Vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením
(LMP) v datech

Přečtěte si text se všemi odkazy a tabulkami!


Mohlo by Vás zajímat