Nová výroční zpráva potvrzuje, že export vojenského materiálu z České republiky neustále roste, přičemž se tak děje na úkor lidských práv, která ustupují ekonomickým zájmům. „Významnější export však také znamená výraznější vliv na respektování lidských práv těmi, komu zbraně prodáváme. O koho jde a jak respektuje lidská práva, není pro úřady žádným tajemstvím. Obchod s vojenským materiálem zkrátka vždycky měl a bude mít politický rozměr, za nějž je potřeba umět převzít zodpovědnost,“ vysvětluje ředitel Amnesty International ČR, Mark Martin. Za vyhodnocování rizik vývozu z hlediska dodržování lidských práv nese v rámci licenčního řízení odpovědnost Ministerstvo zahraničních věcí.
V tom by pro ČR, jako i pro všechny země EU, mělo být vodítkem osm kritérií Společné pozice Rady EU 2008/944/SZBP. Posouzení rizik pro lidská práva je hned druhým na seznamu, v praxi je však problémem, že země často riziko nehodnotí stejně. „Situaci by jednoznačně prospělo více koordinace a společných postupů ve vyhodnocování rizik exportů. Dnes se totiž konkurence mezi zbrojaři často přenáší na politickou půdu, na úkor ochrany lidských práv,“ říká Mark Martin. Na globální úrovni by dodržování společných standardů hodnocení rizik měla zajistit loni přijatá Smlouva o obchodu se zbraněmi (ATT), která by podle odhadů měla vstoupit v platnost již koncem letošního roku.
Celé znění on-line petice, kterou posíláme adresátům.
větší ohled na lidskoprávní rizika při udělování stanoviska MZV v licenčním řízení
pružné využívání podmínek pro koncové uživatele v udělování stanoviska MZV
aktivní podporu harmonizace standardů vyhodnocování lidskoprávních rizik exportu na úrovni EU
Vážený pane ministře,
Česká republika patří v rámci zemí Evropské unie k významným vývozcům vojenského materiálu. Za posledních deset let se objem exportu v této oblasti více než ztrojnásobil, s rostoucím exportem však také roste rozsah dopadu, který má český export vojenského materiálu v zemích, kam míří. Téměř polovina vyvezeného vojenského materiálu byla v roce 2013 určena odběratelům v nedemokratických zemích, kde jsou z povahy vztahů mezi vládnoucí mocí, bezpečnostními složkami a soudy rizika zneužití vojenského materiálu při porušování lidských práv vyšší.
Váš rezort hraje při hodnocení lidskoprávních rizik v licenčním řízení klíčovou a zcela nezastupitelnou roli a jeho kladné stanovisko je nezbytnou podmínkou pro udělení vývozní licence.
Dovolte proto, pane ministře, abychom se na Vás obrátili s výzvou k důslednému a zodpovědnému hodnocení lidskoprávních rizik, zejména však s výzvou k výraznějšímu ohledu na tato rizika ve vztahu k dalším bezpečnostněpolitickým či ekonomickým aspektům vývozu vojenského materiálu při rozhodování o udělení kladného stanoviska MZV. Domníváme se, že by česká diplomacie neměla posvěcovat případy, kdy obchod s vojenským materiálem na úkor lidskoprávních závazků a cílů ČR slouží politickým či ekonomickým zájmům. Jsme přesvědčeni, že cestou k více zodpovědnému obchodu se zbraněmi by měla být i aktivní podpora ze strany ČR pro harmonizaci standardů hodnocení lidskoprávních rizik vývozů na úrovni Evropské unie.
S pozdravem