Žilina, 10.–12. října 2025 – V Žilině se uskutečnila Podzimní škola lidských práv, společné vzdělávací a komunitní setkání učitelek a učitelů z celého Slovenska a Česka, kteří se věnují vzdělávání v oblasti lidských práv. Akci pořádala Amnesty International Slovensko ve spolupráci s Amnesty International Česko jako součást projektu Lidská práva na dlani, podpořeného programem Erasmus+.

Cílem podzimní školy bylo posílit síť pedagogů a pedagožek, kteří ve svých školách systematicky začleňují témata lidských práv, občanské angažovanosti a rovnosti.
Účastníci a účastnice společně sdíleli, na čem během uplynulého roku pracovali – jak se jim daří začleňovat lidská práva do života školy, jaké aktivity se žáky realizovali a co se jim podařilo v rámci samotného projektu Lidská práva na dlani. Reflektovali úspěchy i překážky, se kterými se při své práci setkávají, a vzájemně si předávali konkrétní tipy, postupy a materiály, které se jim v praxi osvědčily.
„Škola je místo, kde se mladí lidé učí spolupracovat, poznávat jiné lidi – z odlišných kontextů, s jinými vlastnostmi. Učí se, že svět není jen o nich a že se v něm všichni nemají stejně. Je vysoce pravděpodobné, že se mladí lidé od vás a vašich kolegů či kolegyň o tématech lidských práv už něco naučili – i když to nebylo cílené, ale spíše neformální vzdělávání ‚okoukané‘ z vašeho chování a komentářů ke třídě, škole či světu. Tak proč to nezačít dělat lépe – cíleně a s jasnějšími výsledky?“
– Veronika Valkovičová, pedagožka na Univerzitě Komenského
Program podzimní školy zahrnoval interaktivní workshopy, sdílení dobré praxe i diskuse o aktuálních výzvách ve vzdělávání. Jedním z hlavních bodů programu byl Maraton psaní dopisů, každoroční celosvětová kampaň Amnesty, kterou učitelé zařazují do výuky jako nástroj empatie, solidarity a občanské angažovanosti.

V rámci workshopu o digitální bezpečnosti a umělé inteligenci účastníci diskutovali o tom, jak nové technologie ovlivňují vzdělávání i ochranu lidských práv – od rizik sledování až po možnosti využití umělé inteligence v každodenním životě.

Závěrečná Živá knihovna s palestinskou umělkyní a učitelem, kteří dnes žijí na Slovensku, přinesla autentická svědectví o tom, jak se válka a ztráta domova promítají do každodenního života lidí v exilu. Je jejich příběhy otevřely diskusi o důstojnosti, odolnosti a roli vzdělávání a umění jako forem odporu a uchovávání identity – zejména v době, kdy palestinská realita čelí systematickému ničení.
Akce navazuje na Jarní školu lidských práv, která se konala v březnu v Brně, a je součástí celoročního společného programu obou poboček Amnesty International. Projekt Lidská práva na dlani propojuje učitele z Česka a Slovenska, vytváří prostor pro společné vzdělávání, výměnu zkušeností a dlouhodobé budování učitelské sítě, která podporuje demokratické a inkluzivní vzdělávání.
„Vzdělávání k lidským právům je podle mě v dnešní době velmi důležité. Mnoho lidí zapomíná všímat si ostatních a dbát na to, že každý z nás má stejná práva bez ohledu na věk, pohlaví, rasu či národnost. Bohužel lidé často vidí jen sami sebe a mnozí k takovým postojům vedou i své děti. Proto je velmi důležité, aby se dětem vštěpoval i jiný pohled na svět a aby se učily větší empatii.“
– Zuzana Vondráčková Ivanišová, pedagožka na Obchodní akademii v Prievidzi
O projektu Lidská práva na dlani
Projekt realizují Amnesty International Slovensko a Amnesty International Česko v rámci programu Erasmus+. Jeho cílem je posílit kvalitní vzdělávání k lidským právům na školách, propojit učitelské komunity a zpřístupnit praktické nástroje, metodiky a inspirace pro učitelky a učitele prostřednictvím nového webového průvodce.
Financováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a postoje jsou názory autorů a nemusí nutně odrážet stanoviska Evropské unie. Evropská unie ani organizace poskytující grant za ně nepřebírají žádnou odpovědnost.
