Zpráva
„Banky, zbraně a porušování lidských práv“ se ohlíží za selháním lucemburského
finančního sektoru. Ve snaze zavést regulace, procesy a politiky, které by
efektivně omezily finanční podporu aktivitám spojenými se zbraněmi.
Zatímco jsou ve středu pozornosti lucemburské banky, zjištění a
doporučení jsou aplikovatelné také na další země Evropské Unie i ostatní země
mimo EU. „Financování a investování nejsou neutrální činnosti. Utvářejí a
podporují ekonomické aktivity včetně těch ve zbrojním průmyslu. Banky a jiné
finanční instituce mají hrát klíčovou roli ve světovém úsilí pro omezení
výroby, přepravy a užívání mezinárodně zakázaných zbraní. A také v použití
obecně schválených zbraní, které páchají závažné porušování lidských práv a
zločinů vůči mezinárodnímu právu,“ řekl David Pereira, ředitel Amnesty International Lucembursko.
Mezinárodní právo striktně zakazuje výrobu, hromadění, přepravu a
použití určitých typů zbraní, jako biologických a chemických zbraní, pozemních
min a shromažďování munice. Ty jsou považovány trvale za nelegální bez
jakýchkoliv výjimek. Také zakazuje přepravu a použití obecně používaných zbraní
pro vážné porušování mezinárodních lidských práv, humanitárního práva a zločinů
spadající pod mezinárodní právo. Těmi jsou genocida, zločiny proti lidskosti a
válečné zločiny.
„Státy mají povinnosti a zodpovědnosti v rámci mezinárodního práva
se ujistit, že nenesou spoluvinu v páchání vážných porušování
humanitárních a lidských práv, včetně ve financování výroby zbraní. Banky si
mohou přivodit potíže, když budou provádět financování a investice, které
podporují činnosti spojené s mezinárodně zakázanými zbraněmi a zbraněmi
použitými k páchání zločinů a porušování lidských práv,“ řekla Gabriela
Quijanová, právní poradkyně mezinárodního sekretariátu AI v oblasti Byznys
a lidská práva.
Hlavní zjištění
Zpráva ukazuje, že navzdory mezinárodním závazkům, Lucembursko selhalo
výslovně zakázat všechny finanční operace spojené s mezinárodně zakázanými
zbraněmi či zbraněmi používaných k porušování lidských práv. Jedinými
výjimkami byla omezení na finanční aktivity ohledně hromadění munice a zbraně
určené k terorismu.
Výzkum také ukázal nedostatek transparentnosti v politice a
procesech finančního sektoru vzhledem k finančním operacím spojených se
zbraněmi. Pouze dvě ze sedmi hlavních bank operujících v zemi kontaktovaly
AI a poskytly organizaci zveřejněnou politiku financování a investicí ve
zbrojním sektoru.
Ukázalo se, že banky nemají dostatečné porozumění pro své právní
povinnosti a odpovědnost pro lidská práva. Dokonce i v případech, kde
mezinárodní povinnosti nejsou ještě zakomponovány do národního práva, musejí
banky operující v Lucembursku splňovat existující mezinárodní standardy. Obchodní
podniky by měly respektovat lidská práva nezávisle na státním právu a povinnostech.
„Nedostatečná domácí legislativa není žádnou omluvou pro selhání
lucemburského finančního sektoru adoptovat a zavést adekvátní politiku a
procesy financování zbrojního sektoru,“ řekl David Pereira.
Zpráva také objevila významnou mezeru v interním kontrolním procesu
bank u transakcí týkajících se zbraní. Deficit zobrazený lucemburskou AI
(například nedostatečná zákaznická opatrnost, nedostatečné školení zaměstnanců)
se shoduje s pozorováními učiněnými Lucemburskou finanční dozorčí komisí (Commission
de Surveillance du Secteur Financier). Každá odpovědná politika financování a investování ve zbrojním sektoru
vyžaduje interní kontrolní proces k detekci a prevenci transakcí
týkajících se mezinárodně zakázaných zbraní. Dále neoprávněně získaných
zbraní konečnými držiteli a zbraní užívaných k páchání a napomáhání
porušování lidských práv a zločinů vůči mezinárodnímu právu.
„Tato zpráva odhalila prostý nedostatek zabezpečení, který by zabránil
bankám financovat mezinárodně zakázané zbraně či zbraně používané
k porušování lidských práv a
páchání zločinů vůči mezinárodnímu právu. Doufáme, že naše zjištění
spustí silnou debatu mezi finančním sektorem, úředními orgány a celkovou
veřejností o tom, jak se postavit k takto vážné výzvě. A to jak
v Lucembursku, tak i v zahraničí. Musíme se ujistit, že banky nemají
spoluvinu v takovémto porušování zákona,“ pronesl Stan Brabant, ředitel
lucemburské sekce AI.
Doporučení
AI volá po tom, aby Lucembursko jasně zakázalo finanční aktivity spojené se zbraněmi, jejichž výroba, hromadění, přeprava a užívání by porušovalo mezinárodní právo. Také by mělo použít všechna vhodná opatření k ujištění, že tento zákaz je zaveden a vymáhán. Dále by Lucembursko mělo konkrétně definovat pracovní povinnosti příslušející bankám. Stejně tak sankce pro nedodržování těchto povinností.
Banky působící
v Lucembursku musí podpořit své politiky a procesy:
- Zavázáním
se, ve veřejně přístupné politice, k ukončení veškerého financování
aktivit spojených s mezinárodně zakázanými zbraněmi a zbraněmi použitými
k páchání zločinů a porušování lidských práv vůči mezinárodnímu právu. - Převzít
všechna vhodná opatření ke splňování mezinárodních povinností. Zavést due
diligence (hloubkové prověrky podniků) k detekci rizik a prevenci
financování mezinárodně zakázaných zbraní. Také se ujistit, že jejich finanční
aktivity nepřispívají k porušování lidských práv a pácháni zločinu. - Posílit
smluvní povinnosti se svými klienty a dodavateli a ujistit se, že všechny
transakce splňují mezinárodní závazky a standardy o kontrole zbraní
Pozadí
Sedm Bank kontaktovaných pro výzkum byly: Banque et Caisse d’Epargne de
l’Etat, Banque Internationale à Luxembourg, Banque de Luxembourg, Banque
Raiffeisen, BGL BNP Paribas, ING Luxembourg, and KBL European Private Bankers.
Prostor zprávy byl omezen dostupností informací a komunikačním přístupem ze
strany bank. Informace byly shromážděny skrz interview, delegáty a emailovou
korespondenci mezi únorem 2013 až březnem 2015.
Výzkum se v této fázi nesnažil potvrdit či zjistit pravdu, zdali údaje
poskytnuté bankami se shodují se skutečnými investicemi a financováním.
Lucembursko bylo mezi prvními zeměmi, které podepsaly a ratifikovaly The Arms
Trade Treaty, která vstoupila v platnost 24. prosince 2014. Součástí jsou
i State Party to the Chemical Weapons Convention, Mine Ban Treaty and
Convention on Cluster Munitions. Nicméně Lucembursko stále ještě nezavedlo
mnoho klíčových mezinárodních závazků pro kontrolu zbraní.